Opetustoimi

Symbolit_johtaminenO P E T U S T O I M I 

MONILUKUTAITO ON OPETTAJAN SUPERVOIMA (7 op) -koulutus esi- ja perusopetuksen opettajille

Haluatko päivittää lukutaito-osaamistasi? Keskustella yhdessä, mitä monilukutaito merkitsee nyt ja tulevaisuudessa?
Monilukutaitokoulutus (7 op) on Opetushallituksen rahoittama (maksuton) opettajien täydennyskoulutus ja jo kolmas Finnoschoolin koordinoima valtakunnallinen monilukutaitokoulutus. Haluamme toimeenpanna Kansallisen lukutaitostrategian tavoitteita (2021) vahvistamalla opettajien lukutaito-osaamista ja tarjoamalla opettajille pedagogisia menetelmiä sekä lukutaidon ja lukutaitotyön arviointityökaluja.

TUTUSTU LISÄÄ

Tavoite

Osallistuja saa tukea ja erilaisia pedagogisia menetelmiä eri-ikäisten oppilaiden monilukutaidon tukemiseen. Koulutuksessa tutustuaan tekoälyyn opetuksessa, erilaisiin lukuoppimisympäristöihin sekä lukutaidon arviointimenetelmiin. Saat mukaan sata tapaa innostaa lapsi lukemaan sekä vastauksen mm.seuraaviin kysymyksiin:

  • Miten lukeminen vaikuttaa aivoihin? Entä jatkuva kuvavirta ja someplärääminen? Entä kaunokirjojen lukeminen?
  • Mitä ovat tutkitusti parhaat lukuoppimisympäristöt? Miten opettaa monipuolisesti kirjoittamisen taitoa?
  • Miten opettaja voi vahvistaa omaa monilukutaitoaan?
  • Miten opettaa kriittistä lukutaitoa?
  • Mitä tekoälystä opetuksessa olisi hyvä tietää?
  • Miten erilaisia lukutaitoja voi arvioida?

Koulutusosiot

LÄHIKOULUTUS:
Monilukutaito on opettajan supervoima – seminaari
pe 31.10.2025 klo 9-15 Kulttuuritalo Laikku, Keskustori 4, Tampere

VERKKOKOULUTUKSET (linkki toimitetaan osallistuneille ennen koulutusta):

5.11.2025 klo 15–18: Kirjoittamisen taito lukutaidon vahvistajana, FT Johanna Pentikäinen

9.12.2025 klo 15–18: Parhaat lukuoppimisympäristöt ja lukuosaaminen, KT Julianna Aerila ja KT Merja Kauppinen

15.01.2026 klo 15–18: Lukutaidon ja lukutaitotyön arviointi, Niilo Mäki instituutin asiantuntijat

17.02.2026 klo 15–18: Kriittinen lukutaito ja tekoälyn käyttö opetuksessa, KT Jari Laru

Koulutus sisältää ennakkotehtävän ja yksin tai tiimissä työstettävän verkko- oppimispäiväkirjan. Lisäksi hyödynnetään koulutuksessa opittuja menetelmiä tai materiaaleja.

Kouluttajat ovat Suomen parhaimpia lukutaitokouluttajia:
FT, Aivotutkija, professori Minna Huotilainen, KT, opettajakouluttaja-tekoälytutkija, Jari Laru, opettajakouluttajat KT Julianna Aerila ja FT Merja Kauppinen sekä FT Johanna Pentikäinen. Mukana myös lukutaitoasiantuntijat Opetushallituksesta ja Niilo Mäki Instituutista kertovat pedagogisista lukutaidon ja lukutaitotyön arviointivälineistä. Lukutaidon kehittämisasiantuntija Katja Saxholm sekä kouluttaja, lukutaitoasiantuntija Pia Lumme vetävät lukutaitotyöpajoja.

Koulutuksen työtapana on yhteisöllinen työskentely, tiedon rakentaminen ja tiedon jakaminen  ja prosessointi.
Ota mukaan kollegasi – näin kouluttautuminen on mukavampaa ja sujuvampaa! 
ILMOITTAUDU TÄSTÄ! 

Lisätietoa: pia.lumme@finnoschool.fi (oppimisprosessien tukija, pääkoordinaattori), +358 40 760 4218

 

 Arviointi: miten koulutus arvioidaan? 

  • Osallistujan itsearviointia koulutuksen kuluessa; miten koulutus etenee ja miten koulutuksen antia on voinut hyödyntää omassa opetuksessa tai kouluyhteisössä?
  • Erilaisia digitaalisia arviointityökaluja vertaisarviointiin, joita voi käyttää myös oman opetuksen tukena
  • Verkko-oppimisalustalle rakennetut pika-arviointityökalut

OPETVT I, II, III -pedagoginen koulutus

OPETVT I

Opettaja perehtyy mediakasvatuksen pedagogiikkaan ja peruskäsitteistöön sekä oppii riittävät opetustilanteessa tarvittavat tietotekniset perustaidot. Koulutuksessa mallinnetaan TVT –opetustilanteita palvelumuotoilun keinoin asiantuntijan ohjauksessa. 

TUTUSTU LISÄÄ

Tavoite

Osallistuja saa perusvalmiudet käyttää opetuksessaan tieto- ja viestintäteknologiaa olemassa olevilla laitteilla (tietokoneet, mobiililaitteet). Koulutuksessa käydään läpi sähköisen oppimisympäristön ja pilvipalvelutilan hyödyntämistä materiaalin jakamisessa ja tallentamisessa. Lisäksi koulutuksessa annetaan konkreettinen malli TVT-käytön hyödyntämiseen oppimateriaalitarjonnan monipuolistamiseksi (e-oppimateriaalit, oppilaiden omat e-portfoliot, kuva- ja videomateriaalin käyttö). Pelko pois ja päivittämään omia TVT-taitoja!

Pedagogiikka

  • Tutustuminen digitaalisen oppimisympäristön mahdollisuuksiin 2010-luvulla
  • Perehtyminen mediakasvatuksen peruskäsitteistöön ja teoriaan
  • Kokemuksellisen ja yhteistoiminnallisen oppimisen soveltaminen osaksi TVT-pedagogiikkaa

 TVT – tekniset taidot

  • Perusohjelmat (tekstin-, kuvankäsittely- ja esitysgrafiikkaohjelmat)
  • TVT-laitteiston sujuva käyttö (Dataprojektori, tietokone, tablettitietokone, älykännykkä – yhteiskäyttö)
  • Pilvipalvelun-käyttö tiedon tallentamiseen, jakamiseen, tuottamiseen
  • Tutustuminen mobiililaitteiden käyttöön ja sovelluksiin oppimistapahtuman suunnittelussa ja ideoinnissa (käsitekartat ja valkotaulut)

 Kriittiset mediataidot

  • Medialukutaidon alkeet
  • Tietoa median taustoista ja toiminnasta
  • Vaikutus käyttäjän toimintaan ja vastuullinen netinkäyttö (Netiketti, someketti)
  • Tiedonhaun perusteet ja opettajan tekijänoikeudet (CC-materiaalit)

Sosiaaliset mediataidot

Koulutuksen työtapana on yhteisöllinen työskentely, tiedon rakentaminen ja tiedon jakaminen  ja prosessointi. Tutustumme sosiaalisen median eri yhteisöpalveluihin osana oppimisprosessia.

 Arviointi

  • Osallistujan itsearviointia koulutuksen kuluessa
  • Erilaisia digitaalisia arviointityökaluja ryhmä- ja itsearviointiin
  • GoogleDrive/ OneDrive kyselypohjat sekä interaktiiviset valkotaulut

OPETVT II

Osallistuja saa laajemmat valmiudet soveltaa TVT- käyttöä tiedonhankinnan, kriittisen tarkastelun ja eri mediatekstien tuottamisen näkökulmasta. Koulutuksessa hyödynnetään palvelumuotoilua oppimistapahtuman suunnittelussa ja toteutuksessa. 

TUTUSTU LISÄÄ

Pedagogiikka

Mediakasvatuksen teoreettinen perusta ja mediakasvatuksen käsitteet tutuiksi. Tutustuminen tutkivaan ja ongelmalähtöiseen oppimiseen. Osallistujan TVT-pedagogiikan vahvistaminen. Oppijan oppimaan oppimisen taitojen vahvistaminen TVT-pedagogiikan avulla.

TVT- tekniset taidot

  • Mobiililaitteiden ja sovellusten ketterä käyttö osana oppimisprosessia
  • Nettikyselyn laatiminen
  • Pilvipalvelut ja yhteisöjakopalveluiden laajempi käyttö
  • Kuvien, videoiden sekä esitysgrafiikkaohjelman hyödyntäminen opetuksessa

Kriittiset mediataidot

  • Tiedonhakutaidot, informaatiolukutaito ja kootut kuratoidut tietolähteet ja mobiilisovellukset eri oppiaineissa
  • Tiedonhakusivustot ja tekijänoikeudet(CC-materiaalit)
  • E-oppimateriaalin käyttö opetuksessa

Sosiaaliset mediataidot

  • Sosiaalisen median yhteisöpalveluiden käyttöönotto ja hyödyntäminen
  • Osallistuminen ja vaikuttaminen verkossa(kansalaistaidot)
  • Osallistujaryhmän verkostoituminen ja tiedonjako/linkkaus toimintakulttuurin kehittämisen osana

Tuotokset ja jakaminen

Web 2.0 alustalla oman digitarinan jakaminen/taltioidun oppimistuokion esittäminen ja reflektointi.

Arviointi

Kouluttajan ja koulutusprosessin arviointi. Osallistujan itsearviointi. GoogleDrive ja  OneDrive -kyselypohjat sekä interaktiiviset valkotaulut.

OPETVT III

Koulutus antaa valmiuksia koulun tai kunnan TVT-työryhmälle suunnitella TVT-koulutuksia kunnan opettajille, päivittää omia TVT-taitoja sekä valmiuksia kehittää kuntatason TVT-koulutussuunnitelmaa.

TUTUSTU LISÄÄ

Pedagogiikka

  • Kouluttajakoulutusta, jossa osallistujille luodaan intoa toimia kouluttajana myös omassa koulussa/oppilaitoksessa
  • Mediakasvatuksen ajankohtainen tutkimustieto
  • Osallistaminen ja voimaantuminen (empowerment) ja TVT:n hyödyntäminen oppimisen ja opetustyön motivaattorina

Tekniset taidot

  • Mobiililaitteiden ja sovellusten käyttö sujuvasti osana oppimisprosessia (mm.paikkatieto/GPS-teknologia)
  • Pilvipalveluiden ja yhteisöjakopalveluiden laajempi käyttö tiedon tallentamisessa, tiedonjakamisessa ja -prosessoinnissa
  • Koulujen/oppilaitosten TVT-infra ja se hyödyntäminen

Kriittiset mediataidot

  • Opettajan tietoturvataidot 2010-luvulla.
  • Digitaalisten tietojen käyttö ja rajoitukset.
  • Opettajan tekijänoikeudet.

 Sosiaaliset mediataidot

  • Kulttuurinen oppiminen ja asiantuntijoiden verkostoituminen ja osaamisen jakaminen
  • Sosiaalinen intranetin luominen ja hyödyntäminen
  • Etä/monimuoto-opetuksen mahdollisuudet

Tuotokset ja jakaminen

  • Pohtiva tuotos (kirjallinen/kuvallinen) Kunnan/koulun TVT-suunnitelman kehittämisen paikoista
  • Yhteisen, onnistuneen tuotoksen jako verkossa

 Arviointi

  • Palautekysely koulutuksen onnistumisesta
  • Osallistujien itsearviointi, oppilaiden itsearviointi
  • GoogleDrive/ OneDrive-kyselypohjat sekä interaktiiviset valkotaulut